Σύμφωνα με το άρθρο της εφημερίδας Guardian, το πρόβλημα δεν έχει να κάνει με το χρηματοδοτικό κενό (των 11 δις. Ευρώ) για το 2014 και το 2015 που θα προκύψουν κατά το επόμενο έτος. Η Capital Economics, όπως και άλλοι, πιστεύουν ότι μπορεί να επιτευχθεί μια συμφωνία στην οποία η Ελλάδα θα συμφωνήσει να λάβει κάποια επιπλέον μέτρα λιτότητας και οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης θα παρέχουν κι άλλα δάνεια.
Αντίθετα η ανησυχία αφορά τη βραχυπρόθεσμη δυναμική χρέους της Ελλάδας. Το υπάρχον σχέδιο διάσωσης απαιτεί από την Ελλάδα να έχει πρωτογενές πλεόνασμα 4% μέχρι το 2030, προκειμένου να μειώσει το χρέος της στο 90% του ΑΕΠ. Οι Έλληνες δεν μπορούν να αντέξουν τόσα χρόνια λιτότητας, όπως τονίζει το άρθρο.
Δεύτερον, υπάρχει ο κίνδυνος πως η ύφεση υπονομεύει τις προβλέψεις. Οι τιμές, σύμφωνα με το πρόγραμμα διάσωσης, θα αρχίσουν να ανεβαίνουν ξανά το 2015. Η Capital Economics είναι σκεπτική. Αν έχει δίκιο, το ονομαστικό ΑΕΠ στην Ελλάδα θα αυξανόταν αργά και θα επέτρεπε ελάχιστο κέρδος στον κύριο στόχο του δημόσιου χρέους σε ποσοστά του ΑΕΠ.
Τρίτον, αν υπάρξει επιμήκυνση της λιτότητας, οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης μπορεί να χρειαστεί να μελετήσουν τη διαγραφή μέρους των δανείων τους προς την Ελλάδα. «Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι η υπόλοιπη ευρωζώνη θα δεχθεί να παράσχει αυτό το είδος βοήθειας λόγω των εγχώριων πολιτικών προβληματισμών και των πιθανών ηθικών προβλημάτων που θα δημιουργούσε».
Σύμφωνα με την Guardian, το Grexit, η έξοδος της Ελλάδας από την ευρωζώνη, παραμένει πιθανή, αν και δε θα γίνει σύντομα.
It's been a good year for the eurozone crisis in the sense that flare-ups have been few and minor. But here comes thinktank Capital Economics with the gloomy diagnosis that Greece's public debt (currently at 170% of GDP) is still unsustainably high and "the country's crisis is not yet over". That is despite the clear improvement in the public finances since the second bailout in 2012.
The problem is not the short-term one of plugging a funding gap (of maybe €11bn) for 2014 and 2015 that will appear next year. Capital Economics, like others, thinks a deal can be done in which Greece agrees to some extra austerity measures and eurozone governments provide more loans.
Rather, the worry concerns Greece's longer-term debt dynamics. The existing bailout requires Greece to run a primary fiscal surplus (ie, before debt interest payments) of 4% of GDP until 2030 in order to get the public-debt-to-GDP ratio to 90%. Greeks may not tolerate year upon year of austerity.
Second, there is a risk that deflation undermines projections. Prices, according to the bail-out script, are meant to start rising again in 2015. Capital Economics is sceptical. If it is right, Greece's nominal GDP would then rise only slowly, allowing little gain in the main debt-to-GDP target.
Third, if deflation becomes entrenched, eurozone governments might have to look at writing off portions of their loans to Greece. "Needless to say, it is hard to imagine the rest of the eurozone agreeing to provide this kind of support due to domestic political considerations and the potential moral hazard problems that it could create," concludes the thinktank.
Fair comment. Grexit – or Greece's exit from the eurozone – is still a possibility, albeit not soon.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου