Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2013

Twitter: 10 δισ. δολάρια για 140 χαρακτήρες


Ένα μικρό μπλε πουλί έχει ανοίξει τα φτερά του προς κάθε γωνιά του Διαδικτύου, αφού κάτω από κάθε είδηση, blog post ή βίντεο σου απευθύνει την καθ΄ όλα δελεαστική πρόσκληση να μοιραστείς τις σκέψεις σου με τον κόσμο σε 140 χαρακτήρες.

Μετά την «εκκόλαψη» του, το 2006, το Twitter έγινε το αγαπημένο κανάλι επικοινωνίας για αμέτρητες διασημότητες, εταιρείες και πολιτικούς, αλλά και για περισσότερους από 220 εκατομμύρια χρήστες κάθε μήνα.

Τώρα η υπηρεσία-φαινόμενο microblogging θέλει να μπει στο χρηματιστήριο, στην αποτίμηση των 10 δισ. δολαρίων, βγαίνοντας στη γύρα για χρηματοδότηση 1 δισ. δολαρίων.

Ωστόσο, μετά τα περιπετειώδη χρηματιστηριακά ντεμπούτο των Facebook και Groupon, υπάρχει σοβαρός λόγος να διατηρεί κανείς επιφυλάξεις απέναντι στις τυμπανοκρουσίες ακόμα μίας πολυδιαφημισμένης αρχικής δημόσιας εγγραφής από τον χώρο των social media.

Γιατί να επενδύσει κανείς;
Τα σωστά κίνητρα των στελεχών της εταιρείας κατοχυρώνονται ως ένας καλός λόγος. Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπέβαλε στην αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC) εν όψει IPO, το Twitter διαθέτει 472 εκατομμύρια εγγεγραμμένες μετοχές, εκ των οποίων μόλις 7,5 εκατομμύρια βρίσκονται στα χέρια του CEO της εταιρείας, Dick Costolo -περίπου 1,6% του συνόλου. Ο επικεφαλής εσόδων, Adam Bain, διαθέτει 1,7 εκατομμύρια μετοχές ή 0,4%.

Σίγουρα αυτοί οι δύο δεν πρόκειται να μείνουν άφραγκοι, αλλά έχουν κίνητρο να παραμένουν ορεξάτοι και να παρακολουθούν από κοντά την τιμή της μετοχής του Twitter, εάν θέλουν να πληρωθούν.

Και ενώ οι ιδρυτές της εταιρείας είναι αυτοί με το μεγαλύτερο μερίδιο στην πίτα, ακόμα και το μεγαλύτερο ποσοστό, αυτό του Evan Williams, δεν ξεπερνά το 12%. Αυτό αξίζει να συγκριθεί με το 28% του Mark Zuckerberg στο Facebook. Όσοι, λοιπόν, ανησυχούν πως η IPO θα είναι άλλο ένα επιπόλαιο και ματαιόδοξο τρικ στην αγορά των social media μπορούν να καθησυχαστούν βλέποντας τα χαμηλά αυτά ποσοστά.

Στο ίδιο έντυπο της αρχικής δημόσιας εγγραφής, όπου, μεταξύ άλλων, οι εταιρείες καλούνται να ενημερώσουν πώς σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν τα έσοδα που θα αντλήσουν, το Twitter αναφέρει 130 φορές τη λέξη «mobile», δηλαδή κινητή τηλεφωνία. Η εταιρεία μοιάζει να έχει πιάσει το νόημα, αφού η κινητή τηλεφωνία είναι η μεγάλη αποστολή για κάθε τεχνολογικό εγχείρημα εν έτει 2013.

Αρκεί να σκεφτεί κανείς πως το 75% των ενεργών χρηστών του Twitter αποκτούν πρόσβαση στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης μέσω συσκευής κινητού τηλεφώνου, ενώ το 65% των διαφημιστικών του εσόδων προέρχεται από τηλέφωνα και ταμπλέτες.

Ζημίες, μα... τι ζημίες;
Το Twitter ελπίζει να δελεάσει τους επενδυτές βασιζόμενο στην εντυπωσιακή αύξηση των εσόδων του, αφού δεν έχει εμφανίσει παρά ζημίες τα τελευταία τρία έτη.

Αυτό, όμως, που παρουσιάζει ενδιαφέρον είναι η φύση των ζημιών αυτών, αφού η γενεσιουργός αιτία εντοπίζεται σε έναν τεράστιο προϋπολογισμό δαπανών για έρευνα και ανάπτυξη. Το 2010, για παράδειγμα, η εταιρεία άντλησε έσοδα 28,2 εκατ. δολαρίων, για να δαπανήσει 29,3 εκατ. δολάρια μόνο στην έρευνα.

Πλέον, δεν δαπανά στην έρευνα περισσότερα από όσα βγάζει, ωστόσο παραμένει ένα μεγάλο κονδύλι του προϋπολογισμού της - τους πρώτους έξι μήνες του 2013 διοχετεύτηκαν 111,8 εκατ. δολάρια σε έρευνες σε σύνολο εσόδων 253,6 εκατ. δολ., ποσοστό που ξεπερνά το 44%.



Ποιος θα πλουτίσει
Οι επενδυτές από τη Silicon Valley, οι ιδρυτές, Biz Stone, Evan Williams και Jack Dorsey, καθώς και ένας αριθμός υψηλόβαθμων στελεχών οι οποίοι απέκτησαν μετοχές ως μέρος του πακέτου αποδοχών τους.

Πράγμα που σημαίνει πως, ναι, το Σαν Φρανσίσκο θα αποκτήσει μερικούς ακόμα εκατομμυριούχους.

Η Όσο για εμάς τους υπολοίπους, το αν θα μπορέσουμε να βγάλουμε ψ χρήματα από το Twitter θα εξαρτηθεί από την τιμή στην οποία θα ξεκινήσουν και από το ποσό που τελικά θα προσφέρουν.

Υπάρχουν σίγουρα και μεγάλες προκλήσεις γύρω από το Twitter, όπως το να μη συνεχίσει να αυξάνει τη βάση χρηστών του ή να μην μπορέσει να διαφοροποιηθεί από τις χαμηλών περιθωρίων διαφημίσεις των 140 χαρακτήρων.

Ωστόσο, δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει πως τα social media καθίστανται ολοένα και περισσότερο ο πιο δημοφιλής τρόπος πρόσβασης σε περιεχόμενο στο Διαδίκτυο και αυτό δημιουργεί τεράστιες προοπτικές για όποιον μπορέσει να ηγηθεί στον νέο αυτό κόσμο.

Τι φέρνει στα ταμεία το «τιτίβισμα»
Η γενική φιλοσοφία της δημιουργίας κέρδους από νεοσύστατες εταιρείες τεχνολογίας αιχμής, ιδίως αυτές που παρέχουν δωρεάν υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης, συνίσταται στο ότι θα πρέπει πρώτα να επικεντρωθείς στην προσέλκυση μιας τεράστιας μάζας από αφοσιωμένους χρήστες και έπειτα να βρεις τρόπο να βγάλεις χρήματα από αυτούς. Το Twitter το έκανε αυτό, έχοντας καταστήσει εαυτόν αναπόσπαστο στοιχείο του σύγχρονου τοπίου των ΜΜΕ και έχοντας σταδιακά αυξήσει τη βάση των χρηστών του σε περίπου 220 εκατομμύρια.

Το 2010 η εταιρεία ξεκίνησε να εφαρμόζει εισοδηματικές στρατηγικές, όπως τα χορηγούμενα tweets, διαφημίσεις μέσω in-stream βίντεο και χρεώσεις για την πρόσβαση σε πολύτιμα δεδομένα.

Ένα σύνολο από εταιρείες που αποκτήθηκαν πρόσφατα -συμπεριλαμβανομένης μιας εταιρείας ανταλλαγής διαφημίσεων και μιας εταιρείας που παρακολουθεί την τηλεθέαση- αναμένεται να ενισχύσουν την ικανότητα του Twitter να προσανατολίζει και να προβάλλει τη διαφήμιση.

Τα αποτελέσματα δεν είναι και τόσο κακά. Τα έσοδα σχεδόν τριπλασιάστηκαν, στα 31 7 εκατ. δολάρια το 2012, και στο πρώτο εξάμηνο του 201 3 διπλασιάστηκαν σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, στα 253,6 εκατ. δολάρια.

Ο διευθύνων σύμβουλος, Dick Costolo, λέει ότι η μόνη εισοδηματική στρατηγική του είναι η αύξηση του αριθμού των χρηστών του Twitter. Πράγματι, πρόκειται για μια ταχεία πορεία αύξησης - αλλά όχι τόσο αλματώδη όσο είχε προβλέψει ο ίδιος.

Κάνοντας προβολή στο μέλλον, η εταιρεία θα έρθει αντιμέτωπη με το ίδιο πρόβλημα που είχε και το Facebook, δηλαδή τους ψεύτικους χρήστες και τις συσκευές που μιμούνται τους λογαριασμούς χρηστών. Τα κέρδη, ωστόσο, αναμένονται να συνεχίσουν να συσσωρεύονται, κάτι που είναι και το μοναδικό πράγμα που απασχολεί πραγματικά τους επενδυτές.

*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 12ης Οκτωβρίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"Λαίλαπα το Brexit" λέει το ΚΚΕ(!) Εϊσαστε σίγουρα κατά της αποδέδμευσης από την ΕΕ εκεί στο ΚΚΕ ή μας κοροιδευετε;

Τελικά ήταν αδιάφορο το brexit όπως έλεγε ο κ.Κουτσούμπας ή το ΚΚΕ προχώρησε ακόμα και στο συμπέρασμα ότι η έξοδος μιας χώρας από τη &q...